Lempeää liikuntaa tuleville ja tuoreille äideille

Raskausajan liikunnan positiiviset vaikutukset ulottuvat pitkälle ja synnytyksestä palautuminen on luonnollinen prosessi, jota voi tukea harjoittelemalla järkevästi.

Laitepilatesta voi harrastaa myös raskausaikana, kun ohjaus on riittävän yksilöllistä.

Liikunta raskausaikana

Raskaus ja uuden elämän luominen ovat jo itsessään iso fyysinen työ, joka vaikuttaa äidin vointiin monella tapaa. Raskaushormonit, muuttuva kehon asento ja tasapaino sekä kasvava vauvavatsa voivat aiheuttaa erilaisia raskausvaivoja, joista yleisimpiä ovat huonovointisuus, väsymys sekä erilaiset kivut esimerkiksi selän ja lantion alueella.

Moni joutuu jättämään suosikkiharrastuksensa sen sopimattomuuden vuoksi ja miettimään uutta mielekästä ja turvallista liikuntamuotoa raskausajalle.

Pilatesstudio Arabia tarjoaa barrea ja spiraalistabilaatio- eli SPS-menetelmää, jotka molemmat soveltuvat loistavasti raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan liikuntamuodoiksi. Molemmissa suurin osa harjoituksista tehdään pystyasennossa.

Tunneilla keskitytään hyvään ryhtiin ja kokonaisvaltaiseen kehon käyttöön. Menetelmät vahvistavat keskivartalon ja lantionpohjan syvää tukea, helpottavat selän ja hartiaseudun jännitteitä sekä avaavat kireyteen taipuvaisia lonkankoukistajia, rintalihaksia ja selkäpuolen pitkiä lihasketjuja.

Pilatesstudio Arabian Barre-tunnit ovat erittäin suosittuja. Niissä liikutaan musiikinsäestyksellä.

Tunneilta saat mukaan ryhdistyneen, vahvistuneen ja rentoutuneen olon. Tunnit eivät sisällä hyppyjä, ja sykettä nostetaan vain intervallityyppisesti, mikä myös sopii erityisen hyvin raskausajalle.

Barressa syke nousee ja lihaksissa polttelee. SPS soveltuu raskausajan liikunnaksi myös silloin, kun moni muu liikuntamuoto ei enää houkuttele pariinsa.

Barressa harjoitukset tehdään musiikin säestyksellä barre-tankoa ja pienvälineitä apuna käyttäen. Barressa syke nousee ja lihaksissa polttelee. Jos yleisvointisi on hyvä ja kaipaat sporttista raskausajan liikuntaa, barre on sinua varten.

Spiraalistabilaatio taas on luonteeltaan rauhallisempaa liikuntaa, jossa käytetään apuna vastuskuminauhoja. Liikkeet tehdään kehoa kuunnellen hitaasti ja huolellisesti.

SPS soveltuu raskausajan liikunnaksi myös silloin, kun moni muu liikuntamuoto ei enää houkuttele pariinsa.

Spiraalistabilaatio soveltuu erinomaisesti myös raskausajan liikunnaksi.

Raskausajan liikunnan positiiviset vaikutukset ulottuvat pitkälle; unenlaatu paranee, stressitaso laskee, moni raskausvaiva helpottuu ja synnytyksen jälkeinen palautuminen nopeutuu.

Kaikki ohjaajamme ovat koulutettu ohjaamaan turvallisia raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan harjoituksia.

Liikunta synnytyksen jälkeen

On tärkeää pitää mielessä, että palautuminen ei tapahdu treenaamalla. Palautuminen onluonnollinen prosessi, jota voi tukea harjoittelemalla järkevästi. Hyvän ryhdin ja keskivartalon hallinnan haasteet voivat olla pitkiä prosesseja, sillä äitiys on fyysisesti haastavaa ja kuormittavaa. Äitiyden työasennot, kuten imettäminen, nostaminen ja kantaminen jatkuvat pitkään asettaen myös niska-hartiaseudun koville.

Äitiys ei tarkoita ”menetettyä kehoa”, vaan uutta elämänvaihetta, joka paljastaa myös uusia henkisiä ja fyysisiä voimavaroja.

Katkonaiset yöt, unenpuute ja imetyshormonit hidastavat palautumista. Useampi lapsi kerryttää ja pitkittää luonnollisesti äitiyden fyysistä kuormaa. Palautumiseen on hyvä suhtautua n. 9–24 kuukauden projektina.

Toisaalta äitiys ja vanhemmuus myös kehittävät kestävyyttä ja voimaannuttavat monella tapaa. Äitiys ei tarkoita ”menetettyä kehoa”, vaan uutta elämänvaihetta, joka paljastaa myös uusia henkisiä ja fyysisiä voimavaroja.

Synnytyksen jälkeisessä liikunnassa huomioidaan äidin erityistarpeet.

Synnytyksen jälkeisessä liikunnassa tulee huomioida äidin erityistarpeet. Lantionpohjan ja syvien vatsalihasten harjoittelu vaativat erityishuomiota ja vatsalihasten keskisauman kuroutuminen ja napakoituminen seuraamista. Liikunnanohjaajan ammattitaitoinen ja henkilökohtainen ohjaus ovat arvokas apu.

Barre, sps ja laitepilates soveltuvat loistavasti synnytyksen jälkeisen ajan liikuntamuodoiksi. Ne sopivat myös silloin, kun vatsalihaksissa on selkeä erkauma.

Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen on yleensä sopiva aika palata ryhmäliikuntatunneille. Jos tulet uuteen ryhmään, muistathan kertoa ohjaajalle, että olet palautumassa synnytyksestä. Näin ohjaaja pystyy ohjaamaan sinua vielä paremmin ja tarkoituksenmukaisemmin.

Laitepilateksen vaikutukset huomaa heti

Pikkulapsiaika on kuormittavaa molemmille vanhemmille. Kun siihen lisätään työelämän kuormitus, kannattaa vapaa-ajan liikuntaharrastuksissa panostaa stressitasoa laskeviin ja palautumista edistäviin lajeihin.

 Liikuntahetki Pilatesstudio Arabiassa toimii hengähdystaukona ja arvokkaana omana aikana, jolloin äiti saa keskittyä vain itseensä.

Useat vanhemmat ovat saaneet ison avun laitepilateksesta, joka soveltuu yhtä hyvin niin naisille kuin miehille. Sen vaikutukset huomaat jo ensimmäisellä kerralla. Laitepilates kehittää monipuolisesti ryhtiä, voimaa ja liikkuvuutta. Se myös tukee kaikkia muita liikuntalajeja tasapainottaen kehon puolieroja ja lisäten hallittuja liikelaajuuksia.

Tarjoamme laitepilatesta aamujen ja iltojen lisäksi perjantai-iltapäivällä klo 15-16.15 sillä ajatuksella, että sen jälkeen ehtii vaikka hakea lapset päiväkodista. Yhdistetyn barre- ja venyttelytunnin järjestämme keskiviikkona aamupäivällä klo 9.30–11.00. Spiraalistabilaation viikkotunti on puolestaan keskiviikkona klo 17.15–18.15.

Ryhmämme ovat pieniä, studiomme rauhallinen ja viihtyisä. Liikuntahetki Pilatesstudio Arabiassa toimii hengähdystaukona ja arvokkaana omana aikana, jolloin saat keskittyä vain itseensä.

Lahjakortti Pilatesstudio Arabiaan on loistava lahja odottavalle äidille tai pienten lasten vanhemmalle.

SÄDE KAJOVAARA