Arabianrannasta pääsee Viikin kautta esimerkiksi Herttoniemen ja Kivikon laduille.

Tämä talvi on ollut talviurheilijoiden riemujuhla. Myös arabianrantalaisia on hemmoteltu upealla latuverkostolla. Hiihdon iloa lisää hyvä kehonhallinta, jota voi käydä hakemassa esimerkiksi pilatestunneilta.

Tuoreessa Hiihto-lehdessä on huippuhiihtäjä Riitta-Liisa Roposen haastattelu. Riitta-Liisa kuuluu 40-vuotiaana edelleen maajoukkueeseen, vaikka takana on pari vuotta sitten tehty selkäleikkaus välilevyn pullistuman vuoksi. Selän kuntouksessa Roponen käytti pilatesta.

Riitta-Liisa kertoi Hiihto-lehdessä, että leikkauksen jälkeen hän on keskittynyt myös oheisharjoittelussa kehonhallintaan parantaviin harjoituksiin. 

Roposen valmennusryhmään kuuluu nykyään myös Heidi Kamutta, joka on entinen pikajuoksija. Nykyään Heidi työskentelee pilatesohjaajana.

”Ei riitä, että on sixpack kunnossa, sillä suorien vatsalihasten voima ei kerro keskivartalon hallinnasta mitään”, sanoo Kamutta.

Näin pilates parantaa hiihtonautintoasi

Pilatesohjaaja ja fysioterapeutti Jenny Karkulahti-Miettinen Pilatesstudio Arabiasta korostaa myös kehonhallinnan merkitystä hiihdossa: sulavalla hiihtotekniikalla etenevää hiihtäjää on ilo katsoa.

”Hyvä hiihtotekniikka edellyttää hyvää keskivartalon hallintaa ja liikkuvuutta. Tällöin kehon eri osat liikkuvat hyvässä yhteistyössä, eikä energiaa pääse vuotamaan”, hän sanoo.  ”Pienemmällä vaivalla pääsee nopeammin eteenpäin.”

Jenny kertoo nyt kuusi asiaa, miksi kuntohiihtäjän kannattaisi lisätä pilates harjoitusohjelmaansa.

  1. Pilates vahvistaa keskivartaloa. Hyvä keskivartalon tuki puolestaan suojaa alaselkää rasitukselta.
  2. Pilates parantaa pakaralihasten voimaa, joka samalla vakauttaa nilkat. Vakaat nilkat parantavat tasapainoa, mikä taas pidentää liukua.
  3. Pilates lisää lonkan liikkuvuutta, joka mahdollistaa pitkän hiihtopotkun molemmilla hiihtotavoilla tuoden voimaa suoritukseen.
  4. Pilates pidentää lonkankoukistajia. Istumatyön takia monilla on kireät lonkankoukistajat, minkä vuoksi hiihdossa tärkeä jalanojennus taakse ei onnistu ilman, että alaselkä kipeytyy.
  5. Pilates parantaa keskivartalon kiertovoimaa – hyvät hiihtäjät osaavat hyödyntää ylävartalon kiertoa.
  6. Pilates vahvistaa lapatukea, joka tehostaa voimantuottoa työntövaiheessa.

Pilatesstudio Arabia toimii Kauppakeskus Arabiassa osoitteessa Kotisaarenkatu 1. Studiolla järjestetään erilaisia kehonhallintatunteja viikon jokaisena päivänä. Mikäli aiempaa pilatestaustaa ei ole, voi tunneille tulla alkeiskurssin tai yksityistunnin kautta.