Spiraalistabilaatio sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille ihmisille. Laji on kovassa huudossa ympäri maailmaa, ja myös Pilatesstudio Arabian ohjaajat ovat käyneet spiraalistabilaatio koulutuksen. Elokuussa studiolla alkaa spiraalistabilaation viikkotunti.

 

Jenny Karkulahti-Miettinen, mitä oikein on spiraalistabilaatio?
Spiraalistabilaatio eli SPS on tsekkiläisen ortopedin Richard Smisekin kehittämä kehonhallinta-, terapia- ja liikuntamenetelmä. Tavoitteena on liikkuessa hyvin tuettu mutta vapaa selkäranka. SPS-harjoittelu perustuu kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin saadaan tilaa selkänikamien väliin, joka vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa.

 

”Muutaman toiston jälkeen oikein tuntee, miten ryhti kohenee ja pienet lihakset joutuvat töihin.”
Miten spiraalistabilaatiota käytännössä harjoitetaan?
Harjoittelussa käytetään metodiin erikoisesti suunniteltuja vastuskuminauhoja. Vastus on hyvin kevyt (1-3 kg), mutta muutaman toiston jälkeen oikein tuntee, miten ryhti kohenee ja pienet lihakset joutuvat töihin. Joskus tehdään harjoitukset musiikin tahtiin, mutta musikaalinen ei missään nimessä tarvitse olla!

 
Miksi siitä on tullut niin suosittua maailmalla?
Tulokset puhuvat puolestaan. Moni on saanut selkänsä kuntoon tällä menetelmällä.  Harjoitteluun et tarvitse kun kuminauhan ja hieman tilaa. Laji sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille, suurin osa liikkeistä tehdään seisten. Harjoitukset on helppo tehdä missä vaan ja milloin vaan; aamulla ennen aamupalaa, työpaikalla taukojumppana tai palauttavana harjoituksena työpäivän päätteeksi tai vaikka ulkona lenkin yhteydessä. Kuminauha on myös helppo ottaa mukaan matkaan tai mökille.

 

Mitä hyötyä siitä on harrastajalleen?
  • Ryhti kohenee ja lihastasapaino paranee – siksi se on loistava laji istumatyöläisille.
  • Kävelyn tekniikka ja koordinaatio tehostuu – myös kävelylenkeistä tulee palauttavia kun löytää hyvän kävelytekniikan SPS -harjoitusten avulla.
  • Selän toiminnallisuus paranee – turhat kivut ja säryt häviävät.
  • Myös eri lajien urheilijat ovat löytäneet metodin tuomat edut ja liittäneet sen osaksi harjoitteluaan.
  • Harjoittelu tehoaa erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoitoon.
  • Hyvä tapa kehittää kehonhallintaa ja tasapainoa – sopii myös ikääntyville.
  •  
    Voiko Pilatesstudio Arabiassa harjoittaa spiraalistabilaatiota?

    Meillä alkaa elokuussa spiraalistabilaation viikkotunti. Se pidetään keskiviikkoisin klo 17.15–18.15 ja ohjaajana on Tuija Parkkonen. Ensimmäinen tunti pidetään 15.8. Lisäksi olen hyödyntänyt spiraalistabilaatioharjoitteita omilla laitepilatestunneillani muun muassa alkulämmittelyssä.